Seuraa Tamro Oyj

Asiakastarina: Apteekki kiinni ajassa

Blogikirjoitus   •   Kesä 08, 2018 09:43 EEST

Apteekkari Susanne Lindberg (vas.) kiittelee tiimiään hyvästä asenteesta. Lindbergin lisäksi kuvassa Laura Rinta-Panttila, Ida Kujansuu, Katariina Pyylampi ja Kaisa Karawatski.

Hyvä palvelu ja positiivinen ilmapiiri ovat Hietalahden Apteekin valttikortteja. Apteekin alkujaan pienestä koosta huolimatta toimintaa on lähdetty kehittämään rohkeasti. Apteekkari Susanne Lindbergin tähtäimessä on moderni ja monipuolinen apteekki.

Helsingin Hietalahden torin ja telakka-alueen läheisyydestä löytyy pieni kaupunkiapteekki, jossa asiakaspalvelu ja hyvä il­mapiiri on nostettu keskiöön.

Apteekkia luotsaa apteekkari Susanne Lindberg, jonka pitkäaikainen haave omasta apteekista toteutui noin viisi vuot­ta sitten. Sitä ennen hän ehti työskennellä lähes 16 vuotta proviisorina Itäkeskuksen apteekissa.

Lindberg kokee, että pitkä ura apteekissa valmisti häntä apteekkariuteen.

– Työhön liittyy suuri vastuu, enkä tiedä olisinko ollut valmis kovin paljon aikaisemmin. Apteekkarin pitää olla tii­viisti mukana arjessa ja asiakaspalvelussa etenkin, kun hän on ensimmäistä kertaa apteekkarina ja kun apteekki on pieni. Pitkiä päiviä tulee paljon, mutta nautin tästä työstä.

Yhteiset tavoitteet

Hietalahden Apteekki, entiseltä nimel­tään Leijona Apteekki, muutti Pieneltä Roobertinkadulta nykyisiin tiloihinsa Hietalahden kauppakeskukseen vuonna 2007. Kun Lindberg tuli apteekkariksi, hän lähti vahvasti uudistamaan sekä ti­loja että toimintatapoja yhdessä kymmenhenkisen henkilökunnan kanssa.

– Huomasin, että nykyaikaiseen apteekkiin oli matkaa. Onneksi minulla on innokkaat työntekijät, jotka lähtivät mielellään mukaan. Teemme tätä yhdes­sä, muuten emme kyllä onnistuisikaan.

– Olen todella onnellinen siitä, että yh­teispeli toimii. Vaikka me olemme kaikki erilaisia, meillä on samat tavoitteet, Lindberg kiittelee henkilöstöä.

Nykyään apteekin palveluvalikoimaan kuuluu annosjakelua, lääkityksen tarkis­tusta sekä laiva-apteekkien tarkistusta. Myös apteekkiohjelmaa vaihdettiin. Nyt työn alla on uudet nettisivut sekä sosiaa­lisen median kanavien parempi hyödyn­täminen.

Apteekin tilat on remontoitu täysin. Alun perin 65 neliön kokoista tilaa laa­jennettiin siirtämällä seinää kauppakes­kuksen puolelle. Myöhemmin käyttöön saatiin myös entisen kukkakaupan tilat. Nyt tilaa on noin 140 neliötä, mikä mahdollistaa paremman valikoiman ja selkeämmän esillepanon.

– Haluamme kehittyä jatkuvasti ja olla ajassa kiinni.

Digitalisaatio on mahdollistanut uudenlaisen kehityksen myös apteekki­maailmassa. Lindberg uskoo, että jatkossa apteekit tulevat hyödyntämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia yhä enemmän. Perinteinen asiakaspalvelu ei kuitenkaan ole katoamassa minnekään.

– Pitää muistaa, että apteekista tullaan aina tarvitsemaan lääkeneuvontaa ja neu­vontaa erilaisten pikkuvaivojen hoitoon.

Asiakkaat vaistoavat tunnelman

Susanne Lindbergin mukaan parasta apteekkityössä on vuorovaikutus asiak­kaiden kanssa.

Hietalahden Apteekissa käy paljon vakioasiakkaita, ja erityisesti kesäisin asiakaskuntaa täydentävät turistit. Ruot­sinkielisiä asiakkaita käy paljon, ja heitä palvellaan omalla äidinkielellään. Myös lemmikeille tarkoitettuihin tuotteisiin on satsattu.

– Paras kiitos on se, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä ja tulevat ehkä jälkeenpäin kiittämään hyvästä neuvosta tai vinkistä. Monet piipahtavat toivottamaan hyvät pääsiäiset tai juhannukset tai ihan vain kertomaan päivän kuulumiset ohi men­nessään.

Apteekkarin mukaan ilmapiiri on tärkeä.

– Rento, mutta asiallinen ilmapiiri tekee Hietalahden Apteekista mukavan paikan työskennellä ja asiakkaille matalan kyn­nyksen paikan asioida.

Lähistöllä asuville iäkkäämmille tai muuten vaikeasti liikkuville asiakkaille toimitetaan tarvittaessa lääkkeet kotiovelle.

– Olemme luvanneet kanta-asiakkaille, että tuomme lääkkeet heille kotiin, jos he eivät esimerkiksi liukkaan sään vuoksi pääse niitä itse hakemaan, Lindberg kertoo.

Kotiinkuljetus on hyvä esimerkki siitä, miten Hietalahden Apteekissa pyritään palvelemaan lähialueen asiakkaita heidän tarpeensa huomioiden.

– Ja on käynyt niinkin, että hyväksi koe­tun palvelun ansiosta apteekki on saanut vakiasiakkaita kauempaakin.


Artikkeli on julkaistu Tamron Tampuriini-asiakaslehdessä 3/2018

Teksti: Susanna Rapp

Kuva: Raisa Kyllikki Ranta

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti

Agree With Privacy Policy