Seuraa Tamro Oyj

Asiakastarina: Kauppa syntyy vasta apteekin kassalla

Blogikirjoitus   •   Loka 30, 2017 13:29 EET

Sami Larste markkinoinnin suunnittelussa yhdessä markkinointipäällikkö Johanna Svenskin kanssa.

Harmonia Life panostaa markkinoinnissa vahvasti muutamaan brändiin. Yrityksen näkökulmasta kauppa on tehty vasta, kun tuote on ostettu apteekista ulos. Yritys siirtyi kesällä Tamron asiakkaaksi.

Sami Larste vannoi pitkään, ettei seuraisi isänsä jalanjälkiä. Toisin kuitenkin kävi. Larste on nyt ollut isänsä perustaman Harmonia Lifen johdossa viisitoista vuotta.

Yritys maahantuo ja jakelee terveys­tuotteita. Apteekit ovat Harmonia Lifelle merkittävä myyntikanava, mutta tuotteita myydään myös luontaistuote- ja päivittäistavarakaupoissa.

Harmonia Life siirtyi Tamron tukkujakeluun heinä­kuussa. Apteekeilta on saatu positiivista palautetta yhteis­työn käynnistymisestä.

Kuluttaja tekee kaupan

Harmonia Lifen liiketoiminnan ytimessä on varmistaa, että tuotteet liikkuvat apteekista kuluttajille mahdollisim­man tehokkaasti.

Apteekin myyntiä tuetaan kuluttajamarkkinoinnin avulla. Yritys on ollut jo pitkään liikevaihtoon suhteutettu­na alan suurimpia mainostajia. Säännölliset markkinoin­tipanostukset lisäävät tuotteiden ulosmyyntiä apteekeista.

Jotkut valmistajat ja maahantuojat saattavat kokea onnistuneensa silloin, kun apteekki ostaa tuotteet sisään. Meidän bisnesajattelumme taas perustuu vahvasti siihen, että kauppa syntyy vasta, kun kuluttaja ostaa tuotteen, Sami Larste toteaa.

Geneeristen kopioiden sijaan yrityksen tuotevalikoima koostuu muutamasta tähtibrändistä, joita rakennetaan ja tuetaan aktiivisesti. Tästä tuleekin yrityksen slogan ”Tähtien tekijä”.

Myyntiä sesongeittain

Sesonkivaihtelut näkyvät Harmonia Lifen tuotteiden myynnissä. Kevät, kesä ja juhlakaudet ovat tärkeimmät sesongit.

Muistan kuulleeni, että puutarhanhoito on yksi vaaral­lisimmista harrastuksista. Syntyy venähdyksiä ja kramp­peja. Tämä näkyy kylmä-lämpögeeli-ja magnesiumvalmis­teiden myynneissä keväisin ja kesäisin, Larste sanoo.

Juhlakausina taas lisääntyy suolen toimintaa edistä­vien tuotteiden myynti.

Sami Larsten kokemuksen mukaan erilaiset trendit eivät näy apteekkimyynneissä niin vahvasti kuin esimer­kiksi luontaistuotekaupoissa.

Luontaistuotekaupoissa näkyvät selkeämmin yksittäis­ten tuotteiden, kuten kollageenin, fermentoitujen tuottei­den ja superfoodien myynnin vaihtelut, Larste pohtii.

Tähtäimessä tiukempi fokus

Tulevaisuudessa Harmonia Life pyrkii keskittymään vielä tiiviimmin olennaiseen eli lukumääräisesti rajallisen brändiportfolion hallintaan.

Mitä enemmän pystymme keskittymään rajattuun tuoteportfolioon, sitä tehokkaammin pystymme kasvat­tamaan brändejämme, jolloin tuote löytää helposti tiensä kuluttajan ostoskoriin. Tästä liiketoimintamallista hyöty­vät myös apteekit, Larste sanoo.

Harmonia Life Oy

  • Suomalainen perheyritys
  • Perustettu 1992
  • 10 työntekijää
  • Tunnetuimmat apteekkibrändit: Diasporal, Perskindol, Fructolax, Gastronel ja Voimaruoka
  • Liikevaihto 6,3 miljoonaa euroa (2016)

www.harmonia.fi


Artikkeli on julkaistu Tamron Tampuriini-asiakaslehdessä 5/2017

Teksti: Nea Aspiala

Kuva: Laura Oja

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti